9-10 Eylül 2023 tarihlerinde Hindistan’ın Yeni Delhi şehrinde düzenlenen
18. G20 toplantısı[1], dünyanın
en önemli 20 ekonomisi ve ülkesini bir araya getirmesinin ötesinde, bu sene
Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru adı verilen yeni bir ulaşım ve
iktisadi iş birliği projesinin ilan edilmesiyle de büyük önem kazandı ve tarihe
geçti. Bu yazıda, “Hindistan-Ortadoğu-Avrupa
Ekonomik Koridoru projesi nedir?” sorusuna yanıt arayacağım.
Kısa adı IMEC (India-Middle East-Europe Economic Corridor) olan Hindistan-Ortadoğu-Avrupa
Ekonomik Koridoru projesi, Asya, Ortadoğu ve Avrupa ülkeleri arasında ticareti
geliştirmek ve hızlandırmak için tasarlanmış çok yeni bir ulaşım ve iktisadi iş
birliği projesidir. 10 Eylül tarihinde, 18. G20 toplantısı kapsamında, üye
ülkelerden Hindistan, Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Birleşik Arap
Emirlikleri (BAE), Suudi Arabistan, Fransa, İtalya ve Avrupa Birliği (AB)
arasında imzalanan mutabakat zaptı ile ilk kez ilan edilen ve dünyaya duyurulan
proje, ABD Başkanı Joe Biden tarafından “gerçekten
büyük bir proje” ve “oyunu değiştiren
bir yatırım” olarak değerlendirilmiştir.[2]
Yaklaşık 20 milyar dolarlık devasa bir
bütçeyle kıymetlendirilen proje, bu anlamda genellikle Çin’in Kuşak Yol İnisiyatifi
veya Kuşak Yol Projesi’ne ciddi bir alternatif olarak da değerlendirilmektedir.[3]
Mutabakat zaptını imzalayan ülkeler, henüz bağlayıcı bir finansal taahhüt yükü
altına girmezken, buna karşın iki ay içerisinde projenin detaylandırılması ve
uygulanmasına yönelik bir eylem planı hazırlanmasında uzlaşmışlardır.[4]
Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru projesi
haritası
Projeye dair basına sızdırılan haritalar incelendiğinde; projenin
Hindistan’ın Mumbay (Mumbai) şehrinden başladığı, buradan deniz yolu
vasıtasıyla Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki Dubai şehri/emirliğine bağlandığı, oradan
ise kara yoluyla BAE’deki Al Ghuwaifat şehri üzerinde Suudi Arabistan’ın Haradh
(Harad) ve Riyad şehirlerine ve oradan da Irak’ın Hadise (Al Haditha) şehri
üzerinden İsrail’in Hayfa (Haifa) limanına ulaştığı görülmektedir. Proje, İsrail’in
Hayfa limanından ise Yunanistan’ın Pire limanına bağlanmakta ve kara yoluyla
tüm Avrupa’ya erişmektedir. Proje kapsamında; Hindistan ile BAE arasındaki
deniz trafiği ve ticaretinin canlandırılması, demiryolu (tren) hatları ile BAE,
Suudi Arabistan, Irak, Ürdün ve İsrail’in birbirlerine bağlanması ve Hayfa-Pire
deniz ulaşımı yoluyla Ortadoğu-Avrupa ticaretinin ihya edilmesi
amaçlanmaktadır.[5] Projenin
daha şimdiden iş çevrelerini ve Batı ülkeleriyle ekonomik entegrasyonlarını
geliştirmek isteyen Ortadoğu ve Asya ülkelerini heyecanlandırdığı söylenebilir.
Peki, bu girişimi uluslararası siyasi dengeler açısından nasıl
değerlendirmeliyiz? Öncelikle, projenin açıklanmasının BRICS zirvesinden çıkan Arjantin,
BAE, İran, Etiyopya, Mısır ve Suudi Arabistan genişlemesi kararının ardından
alınması, bu konunun ABD desteğiyle Hindistan ile Çin arasındaki yeni güç
mücadelesinin yeni bir aşaması olduğu iddia edilebilir. Bu konuyu araştıran
İbrahim Varlı, projenin Hindistan’ın yakın ilişkilerinin olduğu İran’ı pas
geçmesi ve yine ABD’nin son dönemde çok sorun yaşadığı bir ülke olan Türkiye’nin
projeye dahil edilmemesi bağlamında, Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik
Koridoru’nu Washington’ın Çin’le giriştiği jeopolitik rekabetteki yeni bir
aşama olarak işaret etmektedir.[6]
IMEC vs BRI (Kuşak Yol Projesi)
Hakikaten de, projeyi Çin Halk Cumhuriyeti’nin 2013 yılından beri uğraş
verdiği Kuşak Yol Projesi (BRI) ile kıyasladığımızda, Batı-Doğu yönümlü dış
ticaret ve ulaşım imkânlarını geliştirme bağlamında iki projenin birbirlerine
rakip oldukları ve ilginç bir şekilde Çin’in projesinde önem verilen İran ve
Türkiye gibi ülkelerin bu yeni projede yer almadıkları görülmektedir. Bu
anlamda, IMEC, Washington’a daha yakın ülkelerin yer aldığı Batı eksenli bir
proje olarak değerlendirilebilir. Bu noktada, ABD’nin baskısıyla İtalya gibi Batılı
ülkelerin Çin’in projesine destek vermekten caymaları, Çin’in ekonomik
büyümesinde son yıllarda yavaşlama yaşanması ve Sri Lanka ve Zambiya gibi
projeye dahil olan bazı ülkelerin borç batağına saplanmalarının da Çin’in ve
BRI projesinin düşen prestijinde etkili olduğu yazılmaktadır.[7]
Ancak Çin’in projesi sayesinde son dönemde ABD öncülüğünde G7’nin Küresel
Altyapı ve Yatırım Ortaklığı (Partnership
for Global Infrastructure and Investment) projesini, AB’nin de Küresel
Geçit (Global Gateway) projesini
başlatmasının aslında Çin’in hamlesinin küresel ticaret ve tüm ülkeler için
faydalı ve teşvik edici olduğunun bir kanıtı olsa gerek. Nitekim bu bağlamda
Çin’in Kuşak Yol projesi için Yeni İpek Yolu ifadesi yaygın olarak kullanılırken,
IMEC için de Yeni Baharat Yolu ifadesi benimsenmeye başlanmıştır.[8]
Projeye dahil temel eleştiri noktası ise, kuşkusuz, iki önemli Ortadoğu
ülkesi olan Türkiye ve İran’ın projede pas geçilmesidir. Bu konuya dikkat çeken
Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, “Türkiyesiz bir koridor olmaz. Türkiye, önemli bir üretim ve ticaret
üssü. Doğudan batıya trafik için en uygun hat Türkiye üzerinden geçmek
durumunda.” diyerek eleştirilerini iletirken[9], bu
durum Türkiye’nin Batı ülkeleri ile sorunlu ilişkilerinin bir yansıması olarak
da değerlendirilmiştir. Benim görüşüme göre de, Türkiye’nin tüm sorunlara rağmen
bu gibi projelerde yer alması bence Batılı ülkeler için daha doğru bir karar
olacaktır. Zira Türkiye, hatta Türkiye’ye benzer şekilde İran da, farklı
bölge/kıtalar arasındaki eşsiz jeopolitik konumları nedeniyle, rejimlerinin
niteliğinden daha önemli olarak bu tarz projelerin doğal ortaklarıdır. Türkiye’nin
dahil olmadığı bu tarz projelerde maliyetlerin yükselmesi riski oluşurken,
Ankara’nın dışlandığı projelere siyasi destek sunmaması da başka riskler yaratabilir.
Bu nedenle, dünyada ticaret ve ulaşımı hızlandırmak bağlamında yapılan tüm
projelere (Çin’in Kuşak Yol Projesi de dahil olmak üzere) destek sunmak
halkların ve tüketicilerin lehine bir durum olmakla birlikte, bu tarz
projelerde siyasi kriterler ve ayrımcılık uygulanmaması daha doğru bir tavır
olacaktır. Üstelik Türkiye, geri kalmış bazı özelliklerine karşın, dünyada insan
hakları ve demokrasi sicili en kötü ülkelerden birisi de değildir.
Doç. Dr. Ozan ÖRMECİ
[1]
G20 web sitesi için; https://www.g20.org/en/g20-india-2023/new-delhi-summit/.
[2] Hannah
Ellis-Petersen (2023), “G20: EU and US back trade corridor linking Europe,
Middle East and India”, The Guardian,
09.09.2023, Erişim Tarihi: 02.10.2023, Erişim Adresi: https://www.theguardian.com/world/2023/sep/09/g20-eu-and-us-back-trade-corridor-linking-europe-middle-east-and-india.
[3]
Sedef Akademir & Noam Ivri Adanani (2023), “The G20’s IMEC Initiative: An
Alternative Trade Corridor to China’s Belt and Road Initiative”, APCO
Worldwide, 21.09.2023, Erişim Tarihi: 02.10.2023, Erişim Adresi: https://apcoworldwide.com/blog/the-g20s-imec-initiative-an-alternative-trade-corridor-to-chinas-belt-and-road-initiative/.
[4] Bahattin
Gönültaş (2023), “Batı'nın Çin'e karşı Hindistan merkezli yeni ulaşım
koridorunun maliyeti ve uygulanabilirliği sorgulanıyor”, Anadolu Ajansı, 12.09.2023, Erişim Tarihi: 02.10.2023, Erişim Adresi:
https://www.aa.com.tr/tr/dunya/batinin-cine-karsi-hindistan-merkezli-yeni-ulasim-koridorunun-maliyeti-ve-uygulanabilirligi-sorgulaniyor/2989838.
[5] Sedef
Akademir & Noam Ivri Adanani (2023), “The G20’s IMEC Initiative: An
Alternative Trade Corridor to China’s Belt and Road Initiative”, APCO
Worldwide, 21.09.2023, Erişim Tarihi: 02.10.2023, Erişim Adresi: https://apcoworldwide.com/blog/the-g20s-imec-initiative-an-alternative-trade-corridor-to-chinas-belt-and-road-initiative/.
[6]
İbrahim Varlı (2023), “Koridor Savaşları”, BirGün,
13.09.2023, Erişim Tarihi: 02.10.2023, Erişim Adresi: https://www.birgun.net/makale/koridor-savaslari-468153.
[7] Nikhil
Inamdar (2023), “Can India-Europe corridor rival China's Belt and Road?”, BBC News, 02.10.2023, Erişim Tarihi:
02.10.2023, Erişim Adresi: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-66957019.
[8] Bahattin
Gönültaş (2023), “Batı'nın Çin'e karşı Hindistan merkezli yeni ulaşım
koridorunun maliyeti ve uygulanabilirliği sorgulanıyor”, Anadolu Ajansı, 12.09.2023, Erişim Tarihi: 02.10.2023, Erişim Adresi:
https://www.aa.com.tr/tr/dunya/batinin-cine-karsi-hindistan-merkezli-yeni-ulasim-koridorunun-maliyeti-ve-uygulanabilirligi-sorgulaniyor/2989838.
[9] Independent Türkçe (2023), “Hindistan'ı Avrupa'ya bağlayacak koridor hakkında bilinenler”, 12.09.2023, Erişim Tarihi: 02.10.2023, Erişim Adresi: https://www.indyturk.com/node/660456/d%C3%BCnya/hindistan%C4%B1-avrupaya-ba%C4%9Flayacak-koridor-hakk%C4%B1nda-bilinenler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder